dimarts, 19 de maig del 2020

Activitat setmanal: COSSOS GEOMÈTRICS CASOLANS


Primera part: INFORMACIÓ

Començarem aquesta tasca fent un petit repàs dels conceptes de perímetre i àrea (superfície).

Què és el perímetre?

El perímetre és la longitud del contorn d’una figura geomètrica. Es mesura en cm, m, km, etc...

                                 
En aquest cas el perímetre seria la suma dels quatre costats: 5+5+10+10 = 30 cm 



Què és l’àrea?

L’àrea és la superfície d’una figura geomètrica. Es mesura en cm2, m2, km2, etc...

                                   
En aquest cas per saber l’àrea multipliquem els 2 costats: 10 x 5 = 50 cm2



Exemples:

                      


Segona part: PRACTICA UNA MICA


Calcula l’àrea i el perímetre d’aquestes tres figures geomètriques:


                    

                              



Tercera part: PERÍMETRE I ÀREA D'UNA CAIXA DE GALETES, CEREALS…

Calcula el perímetre i la superfície (àrea) d’una caixa de galetes, de cereals, el que trobis per casa.


Material necessari:

- Caixa de galetes, cereals, llet, suc… de cartró.

- Regle, metre o qualsevol eina per mesurar.

- Llapis, goma i retoladors (si no tens retoladors no passa res).

- Tisores
                  


Primer pas: Desmonta l’embalatge

Agafa l’embalatge triat i desmonta’l amb cura, sense estripar-lo. Ha de quedar una superfície plana. És possible que necessitis tallar-lo per alguna aresta.




Segon pas: Localitza les figures de l’embalatge

Observa la figura que t’ha quedat.

Hauries de trobar igualtats. És a dir, aquesta figura està composta per figures que es repeteixen, troba-les i posa una lletra a les que siguin idèntiques!

En aquest cas hem localitzat 5 quadrilàters diferents. 



Tercer pas: Medim totes les figures que hem trobat

Amb el regle medim la base i amplada de tots els quadrilàters que hem marcat prèviament.



Quart pas: Mesurem el perímetre

Ara calcularem el perímetre. Per fer això hem de mesurar el contorn de cadascuna de les figures de la nostra caixa. Recorda que hi ha figures que es repeteixen i no cal tornar-les a mesurar.



Caldrà seguir mesurant cada contorn fins tenir-los tots.

Després ho haurem de sumar tot. Podeu fer ús de la calculadora.





                



Cinquè pas: Calculem la superfície (àrea) 
Ara que tens la major part de les mesures calcula la superfície.

Et recomano que ho facis per polígons.
  • Pots utilitza la calculadora
  • Recorda que la superfície es mesura en cm2
  • Recorda que no cal que calculis tots els polígons, ja que n’hi ha de repetits!

                           


Hauràs de sumar els resultats obtinguts i així obtindràs la superfície del teu paquet!!

Pensa que si un polígon es repeteix més d’una vegada l’hauràs de sumar totes les vegades que aparegui en el teu paquet.

                       



Quarta part: PER ALS QUI VOLEN ANAR UNA MICA MÉS ENLLÀ!


Per als que vulguin seguir amb aquest repte, farem un pas endavant i passarem de mesurar una figura plana a mesurar una figura en 3 dimensions (volum).

Com es mesura el volum d’una figura en 3 dimensions?

Qualsevol cos geomètric té volum, és a dir, que està format per 3 dimensions.

El volum és la quantitat d’espai que ocupa aquest cos.


No és el mateix un polígon (figura plana) que un cos geomètric (figura amb volum)

                       

Per calcular el volum hem de multiplicar 3 mesures: llargada, altura i amplada.

                 


Sisè pas: Mesurem el volum de l’envàs

Torna a muntar l’envàs.

Pots posar cinta adhesiva allà on abans estava enganxat amb cola.


                  Mesura la base →


                  Mesura l’alçada →


                  Mesura l’amplada →


Multiplica les 3 dades i obtindràs el volum! 

                           
                           




Retorn de l'activitat: 

La tasca que aquesta setmana us proposem és una activitat bàsicament manipulativa, no obstant haureu d'anar registrant les vostres mesures i els vostres càlculs.
Per tant, el retorn d'aquesta activitat serà una mica com us l'hem ofert nosaltres a vosaltres.
Compartiu-nos un document amb imatges de les vostres accions i anotacions i, a la vegada, on es reflecteixin els càlculs que aneu efectuant per resoldre totes les qüestions de la tasca.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada